Terras

Praktijkcases

Gratis hapjes

Op minder drukke momenten overtuigen we klanten met gratis hapjes om nog wat te bestellen

Belangrijkste trekpleister
Café Safir is een naast een café ook een brasserie waar snacks te verkrijgen zijn zoals pasta’s en croque monsieurs. Hoewel het sfeervolle interieur en de vier verschillende zones hun klanten op elk moment van de dag weten te charmeren, is vooral het terras de belangrijkste trekpleister tijdens het zomerseizoen.

Bier & food
Service naar de klanten is volgens de uitbater van Café Safir een cruciaal aspect. Zelf zet hij voldoende personeel in dat aan story telling doet. ‘Bij onze Hoegaarden van het vat bieden we een passend gerecht aan. Op minder drukke momenten delen we zelfs gratis hapjes uit om zo de klanten te overtuigen om nog wat te bestellen.’

Extra uitleg

‘Het hele gezin werkt mee in de zaak, en wij kunnen als de besten uitleg geven bij de kaart’

Authentiek
In een authentiek kader met diverse bieren op vat en per fles weet de derde generatie van familie Boedt toeristen en inwoners van Brugge te lokken. Het interieur van Craenenburg met glas in lood ramen, koperen luchters en gesculpteerde toog hoeft niet onder te doen voor het terras op de hoek met de Grote Markt van Brugge.

Streekproducten
Dat Craenenburg een familiezaak is, speelt de familie Boedt uit als een USP. Guy Boedt: ‘Het hele gezin werkt mee in de zaak, en wij kunnen als de besten uitleg geven bij de kaart.’ Leuk detail: Hoegaarden is hier zo populair dat Craenenburg soms te maken krijgt met een ontoereikende voorraad aan glazen.

Teamtraining

‘Ons hele team krijgt een training met o.a. een quiz over de menukaart’

Focus op de klant
In het begin van het seizoen laat Hein Philipse van de Nederlandse beachclub Culpepper in Scheveningen zijn gehele team twee dagen trainen door een trainingsbureau. “Ik wil iedereen op scherp zetten, om te voorkomen dat medewerkers niet consequent doen wat we met ze afspreken. Wij vinden dat de focus op de klant moet liggen, dus de klant heeft altijd voorrang, waar je ook mee bezig bent.

Actieve verkoop
Die training, met onder meer rollenspellen en een quiz over de menukaart, helpt om het team daar bewust van te maken. Ook gaat veel aandacht uit naar actieve verkoop. We geven medewerkers soms de opdracht een bepaald product extra te promoten, bijvoorbeeld olijfoliebrood of Hoegaarden Rosée. Dat werkt als een gek, je haalt zo dertig procent meer omzet op dat product. Op zo’n moment ervaren onze mensen dat ze echt invloed kunnen uitoefenen op het gedrag van de klant.”

Bediening

‘Wij zorgen dat er altijd iemand beschikbaar is voor bestellingen’

Omzetboost
Café Central ligt op een centraal plein in het Nederlandse Venlo. Het terras telt zes rijen met zes tafels, met ieder vier kunststof rotanstoelen met oranje kussentjes: in totaal 144 zitplaatsen. “In de zomerperiode halen we zestig procent van onze inkomsten uit het terras, het geld ligt dus op straat”, vertelt Boy Born, eigenaar van Café Central.

Rondjes lopen
“We zorgen ervoor dat van de bedieningsteams altijd één van de twee op het terras loopt, zodat hij of zij bestellingen kan opnemen terwijl de collega bij de bar drankjes haalt. We leren de medewerkers ook om rondjes te lopen over het terras, in plaats van zich in rechte lijnen tussen bar en terras te bewegen. Zo houden ze goed zicht op de bezoekers en merken eerder op als iemand nog iets wil bestellen.”