Promotie

Trends

Trend 1

Publiciteit begint met een professioneel communicatie plan

Het begint met een plan
De beste publiciteit voor je zaak begint met een goed geschreven communicatieplan. Dit plan vormt een stevige basis voor de professionele en daadkrachtige promotie van je zaak. Een goede planning geeft daarbij het overzicht en zorgt voor meer effectiviteit en lagere kosten.

Het communicatieplan
In tegenstelling tot een opeenvolging van acties kan een goed communicatieplan je een stevig framewerk geven waarmee je aan de slag kunt. Een goed communicatieplan omvat beschrijvingen van doelgroepen, doelen, middelen en budget.

» Download ons stappenplan voor het schrijven van een promotieplan
 

Trend 2

Social media steeds vaker een succesvolle tool

Social Media
Ontdek Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube en Flickr. De social media maken het heel makkelijk en betrekkelijk goedkoop om grote groepen mensen te bereiken. Berichten en foto’s over activiteiten, nieuwe bieren, maaltijden, speciale aanbiedingen en nog veel meer kun je op elk gewenst moment posten.

Informatie delen
Consumenten zijn kritisch, ook over de berichten in de social media. Als je alleen maar commerciële boodschappen post, wordt dat niet gewaardeerd. Het gebruik van social media gaat vooral over het delen van informatie. Als je dat goed doet, zullen je klanten zich meer betrokken voelen bij jouw zaak.

» Download ons Social Media stappenplan 

Trend 3

Met search engines genereer je traffic naar je website

Spiegel van je bedrijf
De website is de spiegel van je bedrijf. Een goede site heeft dezelfde atmosfeer als het bedrijf dat het representeert: het past bij het concept, de klanten en het personeel. En – niet onbelangrijk – op een goede site heb je direct toegang tot informatie zoals adres, telefoonnummer en openingstijden.

Search Engine Optimisation
Het meeste verkeer naar een website ontstaat via zoekmachines zoals Google en Yahoo. Daarom proberen veel bedrijven de traffic naar hun website te beïnvloeden met Search Engine Optimisation: het doelbewust verbeteren van de vindbaarheid van een bepaalde website. 

Trend 4

Een smart phone app maakt je zaak zichtbaarder

Smart phones en apps
Bijna de helft van alle telefoons zijn smart phones (Ericsson 2013). Het downloaden van alle soorten applicaties (apps) gebeurt aan de lopende band. Steeds meer horecazaken hebben hun eigen app waarmee ze hun klanten gemakkelijk informeren over prijzen, het menu, activiteiten, openingstijden, etc.

Ontelbare mogelijkheden
De mogelijkheden van apps nemen snel toe. Er zijn apps waarmee je een tafel kunt reserveren, inclusief de exacte plek van de tafel. Via een app worden digitale coupons verzonden en zijn evenementenagenda’s beschikbaar. Alles is mogelijk. De app is hét communicatiemiddel van de toekomst. 

Trend 5

De beste publiciteit is een tevreden klant

Mond-tot-mond
Eten en drinken gaan hand in hand met ervaring en emotie. Iedereen die het ergens naar zijn zin heeft gehad deelt dat met anderen. De beste publiciteit is dan ook een tevreden klant. Deze mond-tot-mondreclame is een van de belangrijkste en betrouwbaarste manieren van promotie voor je zaak.

Mobiel-tot-mobiel
Dankzij de moderne techniek is de mond-tot-mondreclame uitgebreid tot de mobiele telefoon. Klanten sms’en, what’s-app'en, mailen en sturen facebookberichten over alles wat ze leuk vinden – en niet leuk vinden. Veel horecazaken anticiperen op dit fenomeen via hun website.

» Download ons free publicity stappenplan