Starten

Trends

Trend 1

Na de economische recessie neemt het ondernemerschap opnieuw een vlucht

Aantal starters
Het ondernemersveld leeft op, met een piekpunt in het Vlaamse Gewest. Op 72.215 starters – een record aantal – tellen we 3.228 horecaondernemingen. Hiermee is de horeca het derde grootste startersegment. Toch waren er een jaar eerder 3.263 starters. Ondanks de lichte daling in 2010, neemt de horeca een stabiele positie in.
Bron:Unizo 2012, Graydon 2012

Populariteit
Dat je als zelfstandige onafhankelijk kan opereren, zorgt voor een aanzienlijke arbeidsvreugde. De branche is verder erg toegankelijk, zo zijn er enkel beperkingen m.b.t. handelingsbekwaamheid (je moet 18 zijn), nationaliteit (je moet onderdaan zijn van de EER) en bedrijfsbeheer (je moet dit aantonen via diploma of ervaring). 
Bron:Unizo 2012, Graydon 2012

Trend 2

Onder de nieuw opgestarte horecazaken hebben restaurants het overwicht

Horecabedrijven
In alle gewesten is minstens 50% van de nieuwe bedrijven in 2011 een restaurant. Let wel: eetcafés worden ook geklasseerd als restaurants. Voor het Brusselse Gewest bestrijkt dat aandeel zelfs 2/3 van het totaal. Het tweede populairste startersegment zijn de drinkgelegenheden, gevolgd door de cateringbedrijven.
Bron:Unizo 2012, Graydon 2012

Investeringen
Het aandeel van de hotelbranche is onder starters stukken kleiner, wellicht omdat de investeringen hier aanzienlijker zijn. Een opmerkelijke trend is dat de catering in de lift zit. Logisch: een cateringbedrijf hoeft in vergelijking met een restaurant of hotel niet noodzakelijk te investeren in een horecapand.
Bron:Unizo 2012, Graydon 2012


Trend 3

De vernieuwde marktrealiteit biedt ondernemers ook kansen

Groeiparels voor jonge projecten
Hoewel we 2012 afsluiten met een recordaantal faillissementen, zijn er nog verschillende groeiparels mogelijk. Zo stonden er in 2012 veel jonge ondernemers op met nieuwe concepten. Zij testen via het flexibel maken van vaste kosten (pop up-constructies) en het gebruik van sociale media of hun project rendabel is.
Bron: Foodstep 2012, Graydon 2012

Traffic, variatie en verleiding
In plaats van de prijs per product te verhogen en minder personeel in te zetten, is het een opvallende trend dat segmenten die het goed doen sleutelen aan de bezoekersfrequentie door een voordeelgevoel te creëren, het aanbod roteren (menu-engineering) en blijvend inzetten op een verhoogde service.
Bron: Foodstep 2012, Graydon 2012

Trend 4

99% van de horecaondernemers investeert in duurzaam ondernemen

Product en service
Minstens 95% van de horecaondernemers werkt één maal per week met seizoens- of streekproducten. 81% verwerkt overschotten in dagsuggesties. Qua energiebesparende maatregelen vervangt 88% gloeilampen door energiezuinigere spaar- of ledlampen. Verder bespaart 72% op water via de spaarknop.
Bron: Guidea 2012

Personeelsbeleid
Het maatschappelijk verantwoord ondernemen kan zich ook toespitsen op het niveau van personeelsbeleid. Zo moedigt 64% van de horecaondernemers zijn medewerkers aan om een bijkomende opleiding of training te volgen. 63% voorziet extraatjes voor het personeel. Dat vertaalt zich naar een goede werksfeer. 
Bron: Guidea 2012

Trend 5

Het consumentengedrag in de horeca wordt ingegeven door de belevingsfactor

Bewuste consumptie
Het aantal horecabezoeken daalt, maar de gemiddelde besteding per persoon stijgt. Hierdoor blijft de totale omzet gelijk. De kritische consument brengt steeds minder ‘impulsbezoeken’. De belangrijkste overwegingen hierbij zijn: de prijs/kwaliteit verhouding, het kader (interieur, aanwezigheid magazines) en de beschikbaarheid van het terras.
Bron: Guidea 2012, F&B Trendrapport 2010

Horeca als crossbeleving
Tegenwoordig maakt een bezoek aan de horeca deel uit van een trendy crossbeleving. De consument van vandaag is immers een hyperactieve multi-tasker (bellen, chatten, navigeren, eten en drinken) die onder tijdsdruk staat; een vlotte hap on the go is al lang voldoende.
Bron: Guidea 2012, F&B Trendrapport 2010