Evenementen

Trends

Trend 1

Cafés zien bezoekersaantallen teruglopen – tijd voor nieuwe initiatieven!

Dalend aantal klanten
De horecabranche maakt zich momenteel zorgen: het aantal klanten daalt, cafés en restaurants trekken minder bezoekers. Vanzelfsprekend lijdt de omzet daaronder. Er is echter geen reden tot paniek: met gerichte maatregelen kan er iets tegen gedaan worden.

Omzet via evenementen
Geef je klanten een goede reden – of nog beter: meerdere redenen – om naar je horecazaak te komen. Organiseer aantrekkelijke evenementen die veel bezoekers trekken. Zet leuke initiatieven op touw, die bijblijven. Daarmee onderscheid je je met succes van de concurrentie – dat zorgt voor een doorslaggevend voordeel.

Trend 2

Evenementen in de horecasector worden talrijker en exclusiever

Toenemend aanbod
Steeds meer cafés, clubs en restaurants spelen in op deze trend en trekken met evenementen meer klanten. Dit resulteert in een toenemend aantal activiteiten; van bierproeverijen en tafelvoetbaltoernooien tot drukbezochte muziekevenementen met een dj of band. Welk evenement wordt bij jou georganiseerd?

Persoonlijker
Bij de georganiseerde evenementen tekent zich een duidelijke trend af: Ze worden steeds kleiner, persoonlijker en exclusiever. Klanten verkiezen plezier in een kleine groep boven verdwijnen in de massa op grootschalige evenementen. Houd bij je planning rekening met deze trend!

Trend 3

Voor het komende FIFA WK wordt een grote toeloop in de horeca voorspeld

Omzetbooster
Het FIFA WK Voetbal biedt – vooral voor de horeca – veel mogelijkheden om meer omzet te scoren. Vooral cafés kunnen tijdens de wedstrijden een grote toeloop verwachten. Maak gebruik van die gelegenheid en creëer een echte FIFA WK beleving voor de vele dorstige voetbalfans.

Stadionsfeer
Volgens voorspellingen zal 75% van alle volwassenen naar de wedstrijden kijken¹. Wist je trouwens dat 1 op de 5 consumenten het toernooi 2010 op een scherm in een café heeft gevolgd²? 25% van de supporters tussen de 25 en 35 hecht daarbij veel waarde aan een uitbundige voetbalsfeer¹.
¹ Spectator 2013, ² Mintel 2013

Trend 4

Met wens om te experimenteren neemt ook de vraag naar proeverijen toe

Smaakbeleving
Het ontdekken van nieuwe aroma’s staat bovenaan het verlanglijstje van klanten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat proeverijen steeds populairder worden. Opvallend is de toenemende populariteit van bierproeverijen. Voor jou betekent dat: een perfecte mogelijkheid voor een succesvol event…

Leren over bier
Ook de belangstelling voor informatie over bier – in het kort zythologie - neemt toe. Deze bierkunde houdt zich bezig met de geschiedenis van het bier, bestudeert het brouwproces, analyseert de smaakcomponenten en zoekt naar het best passende bier bij gerechten.

» Toolkit: alles voor het organiseren van een bierproeverij 

Trend 5

Gedeelde vreugd is dubbele vreugd – en levert gratis reclame op

Sociale media
Via Facebook en Twitter 'delen' klanten graag de plaats waar ze zich bevinden, posten ze grappige foto’s en schrijven ze korte statements. Natuurlijk doen ze dat alleen wanneer ze echt plezier hebben! Met een smartphone kunnen consumenten zeer snel foto’s en video’s worden maken, uploaden en van commentaar voorzien.

Reclame op het net
Bijkomend voordeel voor jou: wanneer één van jouw evenementen wordt gepost, gedeeld of gefotografeerd, profiteer je automatisch van gratis reclame. Op internet bereiken de foto’s en commentaren talloze users, die zo je evenement en je horecazaak ontdekken – en in het ideale geval klanten worden.