Bierbeleving

Trends

Trend 1

De opkomst van zythology of de studie van bier

Bierexperts
Het woord zythologie komt van de Griekse woorden ‘zythos’ (bier) en ‘logo’s (studie).
Steeds meer horecaondernemers zijn inmiddels ware zythologen: bierkenners pur sang die alle feiten over dit complexe en geraffineerde product op hun duimpje kennen.

Een ware zytholoog
Een ware zytholoog kun je vergelijken met een sommelier of een barista. Hij of zij kent en begrijpt de ingrediënten en de verschillende rollen die zij spelen bij het brouwen, herkent de vele duizenden smaakcomponenten en hun invloed, en kan de beste combinaties van bier en voedsel bepalen.

» Lees meer over zythologie

Trend 2

De consument van vandaag is avontuurlijk en op zoek naar nieuwe smaken

Ingrediënten en meer
De meeste mensen kennen wel de basis ingrediënten van bier: water, mout, hop en gist.
De consument van vandaag is avontuurlijk en op zoek naar nieuwe, minder gewone smaken. Citroen, honing, kaneel, maar ook chocola en rode pepers zijn een paar goede voorbeelden van de nieuwe smaakmakers.

Water is de held
De toegevoegde smaakmakers en de basisingrediënten spelen elk een eigen rol in de kenmerken van het uiteindelijke bier. De onbezongen held is water. Bier bestaat immers voor 90% uit water. Niet voor niets dus dat water een grote invloed heeft op het uiterlijk, de kleur en de smaak van bier.

» Lees meer over de ingrediënten
» Lees meer over het brouwproces

Trend 3

De speciaalbieren zijn de nummers één van de biermarkt

Populariteit
Speciaalbieren worden steeds populairder en zijn momenteel aanvoerder van de totale biermarkt, zowel in termen van volume (+ 25 %) als waarde (+ 38 %) CGA 2011). In vergelijking tot het algemene segment scoren speciaalbieren bovengemiddeld op prijs en op genot. (GCA 2011, Nielsen 2011, Alcovision on-trade 2011).

Urban professionals
Stedelijke horecagelegenheden die zich richten op de ‘urban professionals’ doen het ’t beste wat betreft de verkoop van speciaalbieren. Deurban professionals hebben veel te besteden, zijn goed ontwikkeld en bereid om extra te betalen voor nieuwe smaken en een unieke drinkervaring. (GCA 2011).

» Ontdek de speciaalbieren van AB InBev

Trend 4

Proeverijen worden steeds populairder, onder klanten én personeel

Groeiende populariteit
Nu bier in steeds bredere kringen een geaccepteerd drankje wordt, worden ook bierproeverijen steeds geliefder en populairder. Niet alleen vinden je klanten het ontzettend leuk, ook het personeel – en de zaak – profiteren van een goed georganiseerde bierproeverij.

Hoe te proeven
Wie bier proeft let op drie aspecten: de ‘body’ en het gevoel in de mond, de smaak en het uiterlijk. De te onderscheiden smaken zijn zoet, zuur, bitter en zout. De verschillende aroma’s kunnen variëren van bloemig en kruidig tot zoet en nootachtig. Het bier wordt goed bekeken op kleur en helderheid.

» Lees meer over bierproeverijen

Trend 5

Foodpairing – het combineren van food met bier – is goed voor de verkoop

Foodpairing
Bier is een veelzijdig product en zeer geschikt voor food pairing. Met bier in recepten kun je smaken accentueren, overbruggen of het contrast benadrukken. Food pairing is goed voor de verkoop, zeker als het duidelijk op het menu vermeld staat en wanneer klanten erover geadviseerd worden.

Hoe te combineren
Wanneer je smaken wilt benadrukken, gebruik je bier met dezelfde smaken of ingrediënten als het eten dat je serveert. Door de juiste smaken te combineren, zullen de subtiliteiten in zowel het bier als het eten elkaar versterken. Contrasterende smaken accentueren juist de verschillen.

» Lees meer over bier & food
» Foodpairing ideeën voor de bieren in jouw assortiment