Bierbeleving

Praktijkcases

Bierverhalen

‘Ik trek klanten over de streep met informatie over de smaak’

Bierkennis
Bas Verwater van biercafé Café Merz uit het Nederlandse Spijkenisse gelooft in het vertellen van entertainende ‘bierverhalen’. Deze verhalen gaan niet over feitelijkheden zoals gistingsprocessen, maar over smaken, geuren en brouwprocessen. Zo trekt Bas zijn gasten over de streep met drie parameters; smaak, goed tapwerk en anekdotes.

Gastvrijheid
Bas Verwater: ‘Als gasten een bier niet kennen, zetten we ze een proefglaasje voor. Een goede gastvrijheid is dat je de klanten eerst laat proeven voor ze bestellen. Maar ook onze medewerkers dompelen wij onder in de bierwereld; terwijl we praten over alcoholgehalte en herkomst, laten we ze uiteraard ook proeven.’

» Lees meer over zythologie

Food pairing

‘Veel klanten bestellen het bier dat wij bij een gerecht aanbevelen’

Biersuggesties
De gasten reageren heel positief op de biersuggesties, horen we van de Nederlandse Marcel, eigenaar van Belgisch biercafé Belvédère in Delft. “De adviezen op de menukaart zijn vaak aanleiding om het voorgestelde bier bij een gerecht te bestellen. Laten we dat maar eens proberen, zeggen ze dan. Je merkt dat veel mensen nog moeten wennen aan speciaalbieren bij het eten, maar door er actief mee aan de slag te gaan, krijgt het meer bekendheid.”

Smaakomschrijvingen
De suggesties vormen regelmatig aanleiding tot vragen van gasten. Het is dan van belang dat de medewerkers enige bierkennis bezitten. “Onze vaste medewerkers ontvangen iedere week per e-mail hun rooster. Ik voeg daar regelmatig informatie over bieren en food pairing aan toe. Vooral de smaakomschrijvingen zijn van belang, maar het is ook leuk als gasten iets te horen krijgen over een brouwerij. Verder zorgen we ervoor dat alle speciaalbieren in het juiste glas geserveerd worden, want een leuke presentatie draagt bij aan de bierbeleving op tafel.”

» Lees meer over bier & food
» Foodpairing ideeën voor de bieren in jouw assortiment

Bierproeverij

'Een bierproeverij biedt je gasten een onvergetelijke avond'

Beleving met ingrediënten
Horecaondernemers kunnen hun barpersoneel opleiden om de gasten te begeleiden in een bierproeverij. Zo kunnen ze een woordje uitleg verschaffen over de geschiedenis van de proefbieren, over het brouwproces, en ten slotte kunnen de gasten ook de afzonderlijke ingrediënten van de bieren laten ruiken en proeven.

Interactief met bier
Uit een praktijkvoorbeeld in Nederland blijkt dat de interactie tussen het barpersoneel en de gasten gevoelig toeneemt. Johan Schmit van Café Olivier Utrecht is ervan overtuigd dat de gasten via een bierproeverij op een luchtige manier iets bijleren, en op een actieve manier de samenstelling van hun favoriete bieren leren doorgronden.

» Lees meer over bierproeverijen

Bierproeverij

'We hebben tien verschillende speciaalbieren geproefd'

Tjokvolle zaal
Tijdens een bierproeverij trok het Nederlandse Café Njoy in Den Helder een tjokvolle zaal. Er werd verteld over het brouwproces en de ingrediënten. En dat bier behalve uit mout, gerst, moutschroot en hop voor 95% uit fluweelzacht water bestaan én een compleet alfabet aan vitaminen bevatten, was voor veel proevers nieuw.

Ruiken & proeven
De gasten bewogen eerst het glas onder de neus rond om alle ingrediënten te activeren. Meer dan 10 bieren werden geproefd, zoals Franziskaner Weissbier, Hertog Jan Weizener en Tripel, Leffe Blond, Hertog Jan Karakter en Grand Prestige. Vergezeld van hapjes die perfect combineerden met het bier in kwestie.

» Lees meer over bierproeverijen