Actief verkopen

Trends

Trend 1

2 van de 3 klanten weet bij binnenkomst nog niet wat ze gaan bestellen¹

Wat drinken we?
Het merendeel van de klanten die de horeca binnen lopen, weet nog niet wat ze gaan eten of drinken. Zo weten 2 van de 3 bierdrinkers nog niet welk merk ze willen bestellen¹. Dit biedt bedrijven kansen om klanten te verleiden producten met een hogere winstmarge te bestellen om zo hun rendement te verbeteren.

Beslissing na binnenkomst¹


Trend 2

De keuze van klanten wordt sterk beïnvloed door product zichtbaarheid¹

Zien is kopen
Omdat de meeste mensen visueel zijn ingesteld, zijn verkoopmaterialen één van de belangrijkste manieren om consumenten te beïnvloeden. De beste locatie en het soort materiaal hangt af van het type horecabedrijf: staan of zitten de meeste klanten? Dit omdat productzichtbaarheid het beste werkt op oogniveau.

Hot zones
Zaken waar klanten vooral zitten (eetcafés, restaurants en loungebars) moeten focussen op de tafel en het menu, bijvoorbeeld met tafelkaartjes, menuhouders en viltjes. In zaken waar consumenten vooral staan (cafés en clubs) werken materialen voor de (achter)bar het best, bijvoorbeeld verlichte tapzuilen, displays en stickers voor koelingen.

Meeste klanten zitten                                  Meeste klanten staan


» Posters, menukaarten en placemats bestellen in de printshop

Trend 3

Er zijn manieren om bestellingen te sturen via de layout van de menukaart²

Impact
Onderzoekers hebben onlangs 600 verschillende menukaarten en hun invloed op de consument bestudeerd. Ze kwamen tot de conclusie dat het mogelijk is hiermee de drankbestellingen te sturen². Ten eerste helpt een indeling op smaak (bijvoorbeeld verfrissend, fruitig, gebrand) de klant om onderscheid tussen types te maken.

Aandacht trekken
Ook het gebruik van logo’s, packshots en smaakomschrijvingen trekt de aandacht. Een perfect getapt bier in een merkglas is effectiever dan een afbeelding van een fles. Om meer te halen uit foodpairing kunnen eetcafés en restaurants combo-deals en afbeeldingen van bier en eten opnemen op de menukaart.

Duidelijke regels



» Smaakomschrijvingen van jouw biermerken
» Afbeeldingen en logo’s van jouw biermerken
» Meer over het combineren van bier & food

Trend 4

De helft van de klanten staat open voor suggesties van het personeel¹

Aanbevolen
Naast verkoopmaterialen speelt het horecapersoneel een belangrijke rol bij actief verkopen. Wist je dat 1 op de 2 consumenten bereid is om een biermerk te bestellen wanneer hen dit wordt aanbevolen?¹ Uit onderzoek blijkt zelfs dat 20% van de horecaklanten het liefst geholpen wordt wanneer ze beslissen wat ze gaan drinken¹.

Trend 5

Van alle vormen van promoties zijn prijskortingen het meest populair¹

Speciale aanbiedingen
Een andere manier om de keuze van de consument in de horeca te sturen zijn promoties. Van alle mogelijke vormen zijn prijskortingen (van-voor prijzen, introductiekortingen, happy hours) het meest populair¹. Ook sparen horecaklanten graag voor een gratis consumptie of een gratis merkglas.

Meest gewilde promoties¹

¹ Milward Brown 2013, ² Affinnova 2014