Actief verkopen

Praktijkcases

Bierverhalen

‘Ik trek klanten over de streep met informatie over de smaak’

Bierkennis
Bas Verwater van biercafé Café Merz uit het Nederlandse Spijkenisse gelooft in het vertellen van entertainende ‘bierverhalen’. Deze verhalen gaan niet over feitelijkheden zoals gistingsprocessen, maar over smaken, geuren en brouwprocessen. Zo trekt Bas zijn gasten over de streep met drie parameters; smaak, goed tapwerk en anekdotes.

Gastvrijheid
Bas Verwater: ‘Als gasten een bier niet kennen, zetten we ze een proefglaasje voor. Een goede gastvrijheid is dat je de klanten eerst laat proeven voor ze bestellen. Maar ook onze medewerkers dompelen wij onder in de bierwereld; terwijl we praten over alcoholgehalte en herkomst, laten we ze uiteraard ook proeven.’

» Lees meer over zythologie

Biersuggestie

‘Veel klanten bestellen het bier dat wij bij een gerecht aanbevelen’

Speciaalbier bij eten
De gasten reageren heel positief op de biersuggesties, horen we van de Nederlandse Marcel, eigenaar van Belgisch biercafé Belvédère in Delft. “De adviezen op de menukaart zijn vaak aanleiding om het voorgestelde bier bij een gerecht te bestellen. Laten we dat maar eens proberen, zeggen ze dan. Je merkt dat veel mensen nog moeten wennen aan speciaalbieren bij het eten, maar door er actief mee aan de slag te gaan, krijgt het meer bekendheid.”

Smaakomschrijvingen
De suggesties vormen regelmatig aanleiding tot vragen van gasten. Het is dan van belang dat de medewerkers enige bierkennis bezitten. “Onze vaste medewerkers ontvangen iedere week per e-mail hun rooster. Ik voeg daar regelmatig informatie over bieren en food pairing aan toe. Vooral de smaakomschrijvingen zijn van belang, maar het is ook leuk als gasten iets te horen krijgen over een brouwerij. Verder zorgen we ervoor dat alle speciaalbieren in het juiste glas geserveerd worden, want een leuke presentatie draagt bij aan de bierbeleving op tafel.”

» Meer over het combineren van bier & food

Bier & snack menu

‘Wij hebben een menu van drie bieren en drie bijpassende snacks’

Appetizers
The Folly, een all-day restaurant en bar in Londen, neemt bier & food serieus. De chef-kok werkt graag met organische streekproducten en verwerkt ook bier in de gerechten. Natalia Di Palma: ‘Na het succes van menu’s van appetizers met gin, whisky, rum, wijn en champagne, werken we nu ook met een menu van bier & snacks.

Stella Artois
‘Op dit moment hebben we drie verschillende menu’s van drie bieren met drie bijpassende snacks op de kaart staan. Mijn persoonlijke favoriet is Stella Artois gecombineerd met een burger van lamsvlees, feta en peper. De volle smaak van het bier haalt het beste naar boven in het gerecht.’

» Bekijk de menukaart van The Folly
» Meer over het combineren van bier & food